Čo
je SPINNING?
SPINNING®
program je energeticky účinné skupinové cvičenie na stacionárnych
bicykloch, ktoré spája hudbu, motiváciu a predstavivosť do jedného celku s
presne dávkovaným tréningom. Tento originálny cyklistický program ponúka
fyzické a psychické prvky športového tréningu ľuďom každého veku a úrovne
zdatnosti.
SPINNING®
program kombinuje tréning podľa srdečnej frekvencie s piatimi štýlmi jazdy
a ponúka tak účastníkom neopakovateľný spôsob cvičenia. Bol vytvorený s
vedomím, že každý má pri tréningu iné potreby a ciele. Jazda každého účastníka
plne odpovedá jeho individuálnym fyzickým predpokladom.
SPINNING®
smú ponúkať iba autorizované centrá, kde jednotlivé lekcie vedú inštruktori
s certifikátom "Johnny G. SPINNING® Instructor" (J.G.S.I.). Iba to
je pre Vás zárukou zachovania pôvodných, účinných a bezpečných princípov
SPINNING® programu.
Pre
koho je SPINNING
určený?
SPINNING®
je určený tým, ktorý si chcú udržať alebo zlepšiť svoju kondíciu
jednoduchým a zábavným spôsobom, vylepšiť svoju postavu, odbúrať stres a cítiť
sa fit.
Nemusíte byť práve vrcholoví športovci, dokonca nemusíte nikdy predtým športovať a predsa môžete zájsť na SPINNING®. Nemusíte sa učiť žiadne zložité pohyby. Budete nenásilným spôsobom pracovať na svojej fyzičke a zároveň prečistíte svoju myseľ - i keď je Vám šesťdesiat alebo máte 130 kíl.
SPINNING®
nezaťažuje
kĺby a šľachy, je kontrolovateľnou aktivitou pozitívne ovplyvňujúcou
kardiovaskulárny systém. Záťaž si určuje každý sám. Už po niekoľkých
lekciách pocítite zlepšenie vašej formy a kondície.
Vznik a história Spinningu
|
Spinning program vytvoril v 80. rokoch minulého storočia diaľkový cyklista Johnatan Golberg, známy ako „Johny G“. Ten pri príprave na závod „Race Across America“hľadal možnosť, ako čiastočne presunúť svoj tréningový program do interiéru, V tej dobe určite netušil, že tým odštartuje vznik prvého indoorcyclingového programu SPINNING. Prvé Spinning lekcia prebiehali v jeho garáži v Los Angeles, kde bol položený základný kameň tohto skupinového športu. Kvôli stúpajúcim nárokom na tréningové stroje musel byť vyvinutý zodpovedajúci stacionárny bicykel. Tak pod vedením Jonyho G. bol skonštruovaný prvý funkčný spinningový bicykel – SPINNER. Spinning programu sa venovalo stále viac tréningových partnerov Johnyho G. K zvýšeniu tréningovej motivácie volil Johny zodpovedajúcu hudbu. Tento nový a fascinujúci skupinový tréning stále ukazoval nové cesty. Pre podporu a rozvoj Spinning programu založil Johny G. spoločnosť Mad dogg Athletics.Inc. Kvôli enormne sa zvyšujúcemu dopytu v roku 1995 začala sériová výroba bicyklov Johny G. SPINNER. Bol vytvorený vzdelávací systém pre školenie Spinning inštruktorov a Spinning expandoval na ďalšie kontinenty. |
Do dnešného
dňa bolo v rámci celého sveta predaných viac ako 250 000 bicyklov
Johnny G. SPINNER, otvorených približne 20 000 oficiálnych SPINNING®
centier a vyškolených viac ako 60 000 SPINNING® inštruktorov v 80.
krajinách sveta.
SPINNER
Bike Johnny G. SPINNER® Pro má tieto výhody: |
|
pohodlný, bezpečný, efektívny - výškovo nastaviteľné sedlo a riadidlá - predo - zadný posuv sedla - povrch riadidiel z protišmykového materiálu - dva košíky na cyklo fľaše - pevný, reťazový prevod bez voľnobehu - ľahko použiteľnú brzdu - pedále s košíkmi a SPD systémom na upnutie cyklo tretier -
a
samozrejme elegantný dizajn a pevnú konštrukciu pre lepšiu
stabilitu a Vaše pohodlie
|
![]() |
Ako
sa jazdí SPINNING®
(alebo základné
techniky jazdy na SPINNER®i)
Správna
technika, je základom pre úspešné napredovanie. Netreba zabúdať,
že komplexný “spinningáč“ je pripravený nielen po kondičnej, ale aj po
technickej stránke, preto sme vám pripravili zhrnutie jednotlivých
techník, ktoré jazdíme počas našich lekcií.
Rozlišujeme
5 základných (sú aj pokročilé) techník:
Rovina
v sedle
Charakteristika:
* Kadencia (Revolutions per minute – RPM) je defacto rýchlosť
(frekvencia) šliapania za 1 min. (počet otáčok pedálov).
Táto
technika je najzákladnejšou zo základných techník, znamená rovnomerné šliapanie
príslušnou frekvenciou v sede s rukami ľahko položenými v
pozícii 1 . Horná polovica je uvolnená a relaxovaná, snažíme sa ju
mierne fixovať brušnými svalmi. Jej dlhodobejšia aplikácia je predpokladom
pre efektívny rozvoj zdatnosti a vytrvalosti, fyzickej a psychickej
sily a odhodlania, vôľových vlastností. Má nezastupiteľné miesto v kondičných
programoch zameraných na redukciu hmotnosti. Jej dokonalé zvládnutie je
predpokladom postupu k ďalším technikám SPINNING® programu a zároveň
tvorí základ SPINNING® Z – lekcií.
Rovina zo sedla – RUNNING
Charakteristika:
Zdvihnutím
sa z pozície Rovina v sedle zo sedla plynulo prejdeme do pozície
Rovina zo sedla alebo Running . Rukami sa len zľahka opierame o riadítka
v pozícii 2 (je možné využiť len dotyky prstov), váha je prenesená
dozadu, ťažisko je nad pedálmi, kostrč udržujeme tesne nad špičkou sedla.
Chybou je prenášanie váhy cez riadítka. Trup je vzpriamený, ľahko naklonený
vpred a pohyb v rytme šliapania doprevádzajú jemné výkyvy zo
strany na stranu. Boky sú stále v rovnakej výške, bez výkyvných
pohybov. Táto technika je náročnejšia na koordináciu, stabilitu i kondíciu.
Venujeme jej (aspoň zo začiatku) dostatok priestoru vo fáze nácviku pre
dokonalé zvládnutie techniky, ktorá je limitujúcim činiteľom výkonu.
Snaha prenášať váhu tela príliš vpred, resp. na ruky je často motivovaná
snahou “uľaviť“ zaťažovaným partiám, ale z hľadiska rozvoja
pohybových schopností a tréningu je neefektívna. Platí zásada nepredĺžovať
výkon Runningu na úkor techniky, Running jazdíme tak dlho, pokiaľ sme schopní
udržať dokonalú techniku, pri obtiažach sa radšej presunieme do Roviny v sedle.
Kopec
v sedle
Charakteristika:
Táto
technika simuluje jazdu do kopca, pričom sa jedná sa o rovnomerné šliapanie
v sedle s výraznou silovou prácou nôh, automatickým presunutím ťažiska
na zadnú časť sedla (umožní maximalizovať efektivitu šliapania) a s rukami
v pozícii 2. Zmenou pozície rúk dosiahneme “stabilnejšiu“ a pre
prácu pľúc výhodnejšiu polohu. Na rozdiel od šliapanie v Rovine v sedle
má táto technika “silovejší“ charakter, napriek tomu je potrebné i pri
tejto technike pôsobiť na pedále silou rovnomerne, teda po celú dobu kruhového
pohybu – myslíme nato, že sme pevne v pedáloch a využime túto
možnosť, ktorú nám poskytuje nášlapný systém, resp. “košíky“. Snažíme
sa nepreferovať jednu končatinu, silu rozložíme rovnomerne. Kopec nie je
“bojom “ s pedálmi, len výraznejšou silou práce nôh v kruhovom
pohybe. Ako povedal Johnny G.: “ako strom kymácajúci sa vo vetre, nie nepružný
alebo vzdorujúci, ale prispôsobivý a poddajný“. Táto technika prispieva
nielen k zvýšeniu všeobecnej zdatnosti a predovšetkým jej kardio
– respiračnej zložky, ale aj k rozvoju silových parametrov prostredníctvom
vytrvalostne – silových schopností.
Kopec
zo sedla
Charakteristika:
Ak
v teréne (ako to už býva – za neprehľadnou zákrutou) narazíme na
kopec ešte strmejší ako sme išli doteraz, nemôže ho zvládnuť v sedle
(samozrejme, že sme nepodradili), môžeme využiť pozíciu zo sedla. Účelne
pritom využívame potenciál celého tela. Pokiaľ pri jazde v sedle je
zapojených cca 12 hlavných svalových partií, pri jazde zo sedla sa tento počet
zdvojnásobuje. Technika jazdy Kopec zo sedla je charakterizovaná submaximálnou
záťažou a tomu odpovedajúcemu poklesu frekvencie šliapania (RPM by
nemala byť vyššia než 80!). Technika šliapania sa mení zo “švihového“
spôsobu na “šlapavý“, t.j. nohy sa pohybujú ako dva piesty, striedavo
hore – dole. Takýto pohyb dosiahneme správnym (dostatočným) navolením záťaže.
Táto technika dodáva ešte väčšiu silu do pedálov, zatiaľ čo my
posilujeme a rysujeme svaly dolných končatín a precvičujeme ich väzy
a šľachy.
Skoky
- JUMP
Charakteristika:
Skoky
sú všeobecne v podstate kombináciou techník v sedle a zo sedla, v tomto
prípade Rovina v sedle a Running. Striedaním techník dostaneme
dynamickú a zábavnú formu cvičenia, ktorá môže byť
realizovaná dvoma spôsobmi:
- pri konštantnom tempe, keď
kadencia v sedle je totožná s kadenciou zo sedla
- pri variabilnom tempe, keď sa pri
pozícii zo sedla snažíme kadenciu progresívne zvýšiť.
Spoločným prvkom oboch týchto spôsobov je snaha o plynulý prechod z pozície v sedle do pozície do sedla a naopak. Snahou je pohyb zharmonizovať, tzv. aby plynul. Nevhodné sú trhané pohyby, využitie sily paží pri zmene polohy a pod. Váha je v priebehu celého pohybu rozložená na pedáloch. Rovnako ako pri Rovine zo sedla je dôležitá správna technika, bedro, koleno, chodidlo tvoria os. Bolesti kĺbov môžu byť známkou vybočenia z tejto osy. Keď nie sme z dôvodov únavy schopní správne technicky “skákať“, radšej obmedzíme ich počet, alebo nahradíme Rovinou v sedle . Dôraz kladieme opäť na vlastný individuálny dynamický rytmus a tempo jazdy.